lördag 12 februari 2011

The Facebook Friends Fuckup

Ok, så jag gjorde någonting jag inte borde ha gjort. Jag hade långtråkigt, så... jag bläddrade igenom min lista på "föreslagna vänner" eller "folk du kanske känner" eller vad den nu heter. Och hamnade i världens grubblerier.

Hur många känner man egentligen på den där listan? Hur många har man träffat? Eller ens hört talas om? Man upptäcker att det finns personer som man har femton så kallade vänner gemensamt med, men som man aldrig sett i sitt liv. Man upptäcker att folk från helt skilda delar av ens gemenskapskrets känner samma personer. Man upptäcker ett ex man verkligen inte vill ha i sin lista. Vilka är alla de här människorna, hur känner alla varandra? Hur kommer det sig att man känner igen folk man har två gemensamma bekanta med, men inte en som man "känner" via arton andra? Drar man det ett par led så känner man ju varenda människa på den här planeten! Är det inte jäkligt larvigt?

Så börjar man tänka. Hur många av de "vänner" jag har på min lista känner jag egentligen? Hur många träffar jag, ens en gång om året? Borde man rensa i sina listor? Och i så fall, hur då? Förut var det status att ha så många vänner som möjligt på sin fb. Är det verkligen något att sträva efter? "Hej jag heter Ewa och har tvåhundra vänner på fejan, men i verkligheten har jag egentligen bara tio"? Bör man göra som med en garderobsrensning - den här har jag inte använt på två år, nu får den gå? Eller ska man tänka att den som spar han har, och fortsätta lägga så kallade vänner på hög. Folk man träffat en gång på en fest - "lägg till mej på fejan så kan vi ta en fika nån gång" säger man... Jo tjena. Men det kanske blir en tillgång i ett framtida arbetsliv, vad vet jag.

Oavsett vilket så kommer man inte ifrån att det kanske var lättare att faktiskt umgås på riktigt förr, då det handlade om en telefonbok, ett hemnummer, bestämda träffar, fikor och middagar. När man lade tid på att träffa sina vänner en stund istället för att bara uppdatera sin status så att alla man träffat de senaste åren får veta vad man ska äta till middag framför datorn ikväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar